ULASAN: Parti AMANAH Negara Wilayah Persekutuan (AMANAH WP) berharap kepimpinan negara yang diterajui oleh Tun Dr Mahathir Mohamad akan terus berani dalam mereformasikan negara bagi mencapai visi Malaysia sebagai negara maju dan inklusif.
Perubahan ini
pastinya diharapkan dan diimpikan rakyat setelah negara gagal membawa sebarang
perubahan besar sejak lebih 60 tahun lalu di bawah rejim Umno-BN. Lebih
menakutkan Umno-BN telah merendahkan kedudukan negara dengan krisis kepimpinan,
rasuah dan ketirisan, penyalahgunaan kuasa dan kedudukan.
AMANAH WP merasa
bersyukur dan bangga kerana kepimpinan negara tidak sedikitpun terganggu oleh kritikan dan tohmahan pelbagai pihak terutama golongan pembangkang.
AMANAH WP merasa
bersyukur dan bangga kerana kepimpinan negara tidak sedikitpun terganggu oleh kritikan dan tohmahan pelbagai pihak terutama golongan pembangkang.
Malah, kerajaan PH
terus ke hadapan memberikan khidmat terbaik untuk rakyat termasuk membuat
reformasi menyeluruh. AMANAH WP percaya langkah kerajaan mengumumkan Kajian
Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (RMK11) menjawab segala kritikan dan
tohmahan yang dilemparkan bahawa kerajaan sekarang lemah, gagal menunaikan
janji manifesto PRU ke 14, tiada pembaharuan dan sama sahaja dengan kerajaan
BN, mengamalkan sikap pilih kasih, nepotisme dan lain-lain.
Kajian Separuh
Penggal RMK11 yang dibentangkan dengan tujuan mereformasi dasar sedia ada dan
menggaris sasaran sosioekonomi yang disemak semula bagi tempoh 2018-2020 serta
mengambil kira aspirasi kerajaan baharu, cabaran ekonomi dan trend global
semasa. Dalam laporan RMK 11 tersebut, PM telah menggariskan langkah
mempertingkatkan kesejahteraan hidup rakyat terutama dalam kalangan isi rumah
berpendapatan 40 peratus terendah (B40) dan mencapai pertumbuhan inklusif.
Antara pengumuman
yang begitu mengujakan rakyat adalah menghadkan tempoh perkhidmatan jawatan
Perdana Menteri, Menteri Besar dan Ketua Menteri kepada dua penggal. Perdana
Menteri juga tidak akan memegang apa-apa portfolio lain. Langkah ini boleh
mengurangkan budaya ‘gila atau tamakkan kuasa’ kepada mana-mana Perdana Menteri
atau Menteri Besar. Selain itu, ia juga mampu mengekang amalan rasuah dan
penyalahgunaan kuasa yang berleluasa sebelum ini.
Pendekatan agresif
kerajaan dalam mereformasi pentadbiran negara dengan menukar pemimpin institusi
kritikal seperti institusi Kehakiman, Jabatan Peguam Negara, Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga
dilihat sebagai langkah yang tepat. Kesemua jabatan tersebut perlu diketuai
oleh mereka yang benar-benar berkelayakan dan bebas dari pengaruh kuasa politik
mana-mana pemimpin.
Selain itu, langkah
tegas dan berkesan akan dilaksana untuk mempertingkatkan mekanisme semak dan
imbang (“check and balance”) pada semua peringkat di mana sistem pentadbiran
undang-undang akan dimantapkan dengan mengasingkan peranan Peguam Negara dan
Pendakwa Raya yang diurus oleh dua individu yang berlainan.
Tambahan pula,
kuasa autonomi Parlimen akan dipertingkatkan dengan memperkenalkan semula Akta
Perkhidmatan Parlimen 1963. Sistem jawatankuasa pemilih (“select committee”)
akan diwujudkan di mana jawatankuasa ini akan memperaku pelantikan jawatan
utama di SPRM, SPR, Jabatan Audit Negara dan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman.
Manakala hubungan antara Kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri dan kerajaan
tempatan pula akan ditambah baik dengan mengembalikan semula semangat
federalisme. Kerajaan negeri akan diperkasa melalui proses pengagihan kuasa
pusat bagi beberapa fungsi termasuk pengangkutan awam, perkhidmatan sosial dan
perlindungan alam sekitar.
Naib Pengerusi Amanah